~the shiny star~

Thursday, June 2, 2011

MARIA20

Maria menunggu Tengku Khairi pulang dari tadi diamundar-mandir didalam bilik. Apabila pintu bilik dibilik sebelahnya macam terbuka Maria cepat-cepat keluar dari bilik tersebut. "Tengku ...kita dah lambat pergi meeting ni " Tengku Khairi memandang muka Maria dengan muka yang blur dan  suaranya berubah menjadi dingin "hmm...saya dah tukarkan pada pukul 9 pagi..jadi cepatlah bersiap kita ada setengah jam nak sampai di sana " Maria perasan dengan nada suara Tengku Khairi dan dia berasa risau lalu dia menyentuh bahu Khairi "awak okey...kerTengku? " Tengku Khairi menepis tangan Maria dan memberi pandangan tajam pada Maria. Kecut perut Maria apabila Tengku Khairi memberi pandangan maut. Entah kenapa dia berasa ingin menangis di di situ juga. Namun dia kuatkan semangatnya dan masuk ke biliknya dan menyiapkan tugasnya. Tengku Khairi bersandar di pintu dan jatuh ke bawah. Adakah aku sanggup menaruhkan nyawa aku untuk aku cinta ini...adakah betul apa Marianna bagitahu aku atau itu satu penipuan...arrrggghhh..Tengku Khairi bangun dan menyiapkan semua kerjanya. Dalam perjalanan pulang mereka hanya membisu Tengku Khairi tidak tahuhendak berkata apa.Setiap kali dia melihat muka Maria dia mula membayangkan Maria bergaduh dengan ayahnya dan kemarahan Maria.
Maria sudah sampai di Malaysia,Maria pergi ke pejabat namun Tengku Khairi tidak hadir. Ashraff melihat Maria seperti sedih "hai...Maria apasal sedih jer pagi2 macam ni..Airi ada? " Maria hanya memberi senyuman yang hambar pada Ashraff "hari ini...Tengku Khairi tak masuk kerja...cuti " Ashraff memandang Maria yang sedang buat kerja. dalam hati Ashraff betulker apa yang Airi bagitahu aku semalam adakah Maria betul-betul mempunyai panas bara sampai begitu. Ashraff  memberi senyuman kepada staff lain dan jalan pulang ke tingkat bawah.
Tengku Khairi tahu satu benda kalau dia ingin tahu kebenarannya adalah Dari aunty Maria. Dihadapan rumah Khairi memberi salam dan salam dijawab. Khairi masuk dalam rumah dan  "aunty saya nak tahu betul ker yang Maria membunuh ibunya? "Aunty Zila terkejut dengan soalan Tengku Khairi "dari mana  awak dengar cerita ni Airi ?" Tengku Khairi menelan air liurnya " dari adik kembar Maria "Aunty Zila menggeleng kepalanya "kamu tahu tak Airi budak si Marianna tu menipu kau daridulu lagi budak tu suka memburuk nama Maria...cakap Maria bunuh emaknyalah...buat ayahnya marah laaa...tu semua menipu" hati Tengku terus berasa lega... "jadi...Maria tak pernah kahwin lah " Aunty Zila memandang Khairi"macam mana kamu tahu yang Maria berkahwin ? "Tengku Khairi menceritakan pada Aunty Zila apa yang Maria bagitahunya  "tapi Maria tidak habiskan ceritanya...jadi saya pergilah jumpa Marianna untuk tahu kebenarannya " Aunty Zila mengangguk bertanda faham  "Khairi..mari Auty Zila bagitahu keberannya  ".
Maria memang kena kahwin dengan seorang lelaki dan Maria memang mengahwini pun lelaki ni tanpa bantahan. Terberhenti jantung Khairi hatinya mula risau. Aunty Zila hanya tersenyum.
Maria mengahwini lelaki ini dan bahagia dengannya mereka ada anak lelaki juga. Tengku Khairi berasa hendak pengsan mendengar cerita Aunty Zila.Maria dah ada anak aku jatuh cinta dengan wanita yang kepunyaan lelaki lain... Aunty  Zila ketawa sedikit dengan muka pucat  Tengku Khairi.
Sewaktu mereka menaiki kereta sewaktu anak Maria,Adam ada dalam kereta begitujuga dengan suami Maria. Mereka kemalangan dan Kedua-dua lelaki yang dia sayang meninggal dunia. Maria menagis sehinggalah dia penat dengan kesedihannya. Dia berpindah dari rumah suaminya yang mewah itu katanya rumah itu mempunyai banyak kenangan dia dengan suaminya yang tercinta dan anaknya yang tersayang.Sewaktu dia duduk dengan Aunty Zila. Setiap kalimalam dia mesti menangis akan suaminya dan anaknya. Aunty tak sanggup lagi mendengar dia menangis jadi Aunty hantar dia pergi luar negara. Sewaktu dia balik Malaysia hidupnya ceria dan Apabila Dia berjumpa dengan Airi hidupnya lebih ceria .Tapi semalam dia menangis..Aunty tak tahu kenapa..Airi tahu kenapa dia menangis? tanya Aunty Zila kepada Khairi. Khairi ingat yang dia menengking Maria sewaktu di airport dan Khairi menyalam tangan Aunty Zila dan pergi ker "aunty Zila ...ibu Maria dia..." Aunty Zila hanya senyum"dia belum meninggal dunia  "
Tengku Khairi akhirnya mendapat kebenaran juga..dari Aunty Zila..Haish..sapelah suruh awak percaya kembar Maria tu kan dah timbul lagi satu masalah...

No comments:

Post a Comment